Iki-ihana Lontoo

Arki on täällä, mutta kun takana on ihana syysloma, ei arjen aloitus tuntunut missään!

Meidän syysloma oli ihana, heti alkuun karattiin vanhimman pojan kanssa Lontoon reissulle, mistä kerroinkin jo aiemmassa postauksessa. Meidän lento lähti sunnuntaiaamuna klo 8:45, kentällä oltiin ajoissa ja nautittiin siellä aamupala kaikessa rauhassa ennen portille siirtymistä. Lento kesti alle kolme tuntia, joten oltiin Lontoossa jo hyvissä ajoin aamupäivällä. Kentältä suunnattiin suoraan junalle ja hurautettiin King's Crossille, josta olin varannut meille  hotellin. Oltiin kuitenkin niin aikaisin perillä, että päätettiin junamatkan jälkeen mennä ensin syömään, sillä hotellihuone saataisiin vasta iltapäivästä. Kun oltiin saatu mahat täyteen ja minä nautittua kahvini, oli kello noin 12 ja päätin, että käydään kyselemässä joko meidän huone olisi vapaana... Onneksemme siivous oli suoritettu ja saatiin huone heti. Niinpä me päästiin heittämään matkatavarat huoneeseen ja lähdettiin tutkimaan Lontoon ihmeitä. Ensimmäinen päivä pyörittiin Oxford Streetillä, kierreltiin kauppoja ja vähän shoppailtiin, etenkin Hamley's oli kokemisen arvoinen ja siellä riitti ihmeteltävää. Hemley'silla oli juuri silloin Harry Potter teemaisia juttuja ja Oliver pääsi maistelemaan noituuksia. Koska aamulla oli ollut aikainen herätys, suunnattiin hotellille kaupan kautta hyvissä ajoin ennen hämärää, napattiin kaupasta iltapalaa ja vähän herkkuja. Loppuilta makoiltiin sängyllä, katsottiin tv:tä ja herkuteltiin.

Maanantaiaamuna herättiin hyvissä ajoin, sillä sunnuntaina taidettiin molemmat nukahtaa jo ennen yhdeksää... Vetäistiin vaatteet niskaan ja lähdettiin aamupalalle, joka kuului meidän hotellissa hintaan. Aamupalalla oli tarjolla paahtoleipää, irtopakattuja croissantteja, jugurttia, hedelmiä, muroja, muffinseja, mehua ja kahvia... Näin kirjoitettuna kuulostaa melkein hyvälle, mutta valitettavasti se oli hieman pettymys, eikä sillä pärjännyt pitkälle päivään, niin kuin olin ennakkoon ajatellut. Onneksi kahvi oli hyvää ja mehukin raikasta, parempi kuin ei mitään! Edellisellä kerralla yövyimme vastaavan tasoisessa hotellissa parin kadun päässä, ja siellä tarjoiltiin englantilainen aamiainen, tuoretta kahvia pannusta ja sillä pärjäsi erittäin hyvin, tällä kertaa en vaan ehkä ollut lukenut kuvausta sen tarkemmin. No, aamiainen syötiin ja kahvilla sai silmät auki, oltiin siis valmiita uuteen päivään. Toisen päivän suunnitelma oli selvä, suunnattiin Madame Tussaudsiin, jota Oliver odottikin ehkä eniten koko reissulla. Matka taitettiin bussilla, yläkerrassa istuen tottakai! Muropaketin takaosasta tulleella kupongilla liput olivat -50% ovelta, joten lippuja emme ostaneet ennakkoon. Aluksi onnistuttiin asettumaan väärään jonoon, jonoja oli neljä, eikä kukaan oikein ohjannut minne piti mennä... ovella meille sitten vaan tylysti todettiin, että olimme väärässä jonossa ja ohjattiin toisen jonon perälle. Onneksemme emme olleet ostaneet lippuja ennakkoon, sillä liputtomien jono oli kaikkein nopein ja lyhyin, pääsimme sisään nopeasti ja saimme liput puoleen hintaan. Lippujen oston jälkeen meidän ohjattiin ulkokautta sisään, ja siinä vaiheessa olimme varmoja, että joudumme taas johonkin jonoon, mutta onneksi ei, vaan suoraan sisään ja vahanukkeja ihmettelemään. Siellä me sitten bongailtiin julkkiksia ja Oliver halusi kuvan lähes jokaisen kanssa. Reitti kulki erilaisten teemojen halki ja loppupäässä odotti 4D elokuva, sekä kaikkein odotetuin Star Wars osasto. Meillä oli ihan super hauskaa ja luulenpa, että jos joksus matkustetaan vielä Lontooseen (tottakai me matkustetaan!) niin tuolla tullaan vierailemaan uudestaan, ainakin jos Oliverilta kysytään! Madame Tussauds kierroksen jälkeen hurautettiin metrolla Piccadilly Circukselle ja suunnattiin syömään Masala Zoneen, vahva suositus tälle, aivan super hyvää ruokaa ja helppo mennä! Ruoan jälkeen käveltiin takaisin Piccadillylle ja pyörähdettiin Lego-kaupassa ja m&m-kaupassa. Koska päivää oli vielä hyvin jäljellä päätettiin reippailla London Eye:n luokse ja harmiteltiin kun Big Ben oli remontissa, eikä siitä näkynyt juuri mitään... Big Benin juurelta hypättiin vielä metroon ja käytiin kurkkaamassa Buckinghamin palatsia ja vartijoita. Vaikka jalat alkoi tässä vaiheessa olla jo aika puhki, päätettiin vielä reippailla Harrodsille, josta löytyikin kotiin viemiseksi joulukuusen koriste. Haluan kerätä joulukuuseen yhden koristeen jokaisesta maasta jossa vieraillaan, jolloin kuusen koristelu voi olla myös yhteisten matkojen muistelua! Väsyneinä, mutta onnellisina ajeltiin lopulta metrolla King's Crossille, napattiin kaupasta iltapalaa, kahvilasta kahvi ja Five Guysista Oliverille maailman paras pirtelö ja suunnattiin hotellille. Loppuilta menikin maaten ja lastenohjelmia katsellen.

Tiistaina päätettiin suunnata heti herättyä läheiseen kahvilaan englantilaiselle aamiaiselle. Googlettelin aiemmin suosituksia ja paljon kehuja saanut ravintola OZ oli meidän valinta, huh vieläkin tuntuu että tulee ähky kun ajattelen sitä aamiaisen kokoa, joka siellä nautittiin. Oli hyvää ja lisäksi kahvi aivan täydellistä. Tuhdin aamiaisen jälkeen syötiinkin seuraavan kerran vasta lähempänä iltaa. Aamiaisen jälkeen hypättiin taas metroon ja suunnattiin Piccadillylle Legokauppaan ostamaan tuliaisia. Shoppailuiden jälkeen reippailtiin kohti Pineapplea, eli paikallista tanssikoulua, sillä tiistai oli vähän niin kuin mun päivä. Ette usko miten ihana fiilis oli olla oppilaana ja nauttia uudesta liikkeestä kehossa. Kun mä olin tanssimassa, sai Oliver hieman peliaikaa ja viihtyikin hyvin kännykän kanssa sen aikaa kun minä olin tanssimassa. Tanssitunnin jälkeen napattiin pirtelöt lämpimän päivän kunniaksi ja kierreltiin hieman kauppoja. Joskus klo 17 aikaan suunnattiin hotellille, napattiin matkalla ruoat mukaan ja käytiin hetki lepäämässä huoneessa, syötiin ja vaihdettiin siistimpää päälle, ja suunnattiin teatteriin. Hieman skeptisenä lähti Oliver musikaaliin, hieman meinasi väsyttää ja tylsä äiti käski jättää lippiksen hotellille, mutta kun päästiin teatteriin alkoi hymy hiipiä pojan kasvoille. Käytiin katsomassa Aladdin ja se oli aivan huikea, hauska ja koskettava, upeat lavasteet ja näyttelijät. Huumori upposi niin minuun kuin Oliveriinkin ja vaikka hän ei ihan kaikkea ymmärtänyt niin suomensin ne mitkä oli juonen kannalta oleellisia ja muuten eleet ja muut kertoivat tarinaa niin hyvin, että Oliver pysyi kartalla ja nautti joka hetkestä. Musikaalin jälkeen hän jopa pohti kuinka siistiä olisi olla päänäyttelijä tuollaisessa teoksessa. Ei ihan turha reissu siis!

Keskiviikkona herättiinkin jo viimeiseen aamuun, lento lähti vasta illalla, joten meillä oli vielä päivä aikaa nauttia lomasta. Käytiin hotellin aamiaisella, laitettiin tavarat kasaan, jätettiin matkalaukku hotellille säilytykseen ja suunnattiin Camdeniin. Camden Market oli ihana, siellä on pieniä kauppoja ja varmaan kaupungin parhaat ruoat ja herkut. Syötiin lounaaksi super hyvät hampurilaiset ja bataattiranet, jälkkäriksi kuppikakku ja kahvia, ja ai että, oli niiiiiiin hyvä! Menkää siis Camdeniin syömään jos menette Lontooseen! Lounaan jälkeen vielä pyörähdettiin Oxford streetillä Adidaksella, jonne jäi aiemmin yhdet verkkarit jotka eivät hävinneet mielestä, pitihän ne siis ostaa... Oliver osti itselleen omilla rahoilla Juventuksen joukkuetakin ja päätettiin sit tosiaan hakea siihen vielä kaveriksi verkkarit. Luulen että tuo puku käytetään melko loppuun, joten ei mennyt ainakaan rahat hukkaan. Shoppailuiden jälkeen käytiin hakemassa matkalaukku, pakattiin viimeiset ostokseet laukkuun ja suunnattiin lentokentälle. Meidän kone oli tunnin myöhässä ja päätettiin vielä nauttia iltapalaksi Fish&chips, joka oli täysin unotunut reissun aikana, ja kuuluhan se vähän asiaan, eiks? Oli aika jännä huomata, että olimme Englannissa lentokentällä, jossa on useita kahviloita ja ravintoloita ja vain yhden ravintolan listalta löytyi Fish&Chips, toisaalta, ei tarvinnut arpoa missä söisi.. Lopulta pääsimme koneeseen melkein 90min alustavaa aikataulua myöhemmin ja kotimatka pääsi kunnolla alkuun. Minä olin aivan poikki kun pääsimme koneeseen ja taisinkin torkkua koko lennon, ja kun vihdoin pääsimme kotiin odotin vain, että saan kaatua omaan sänkyyn, mutta Oliver olisi halunnut kertoa heti kaiken isälleen eikä olisi millään malttanut odottaa aamuun, että saa antaa tuliaiset veljilleen... Onneksi uni tuli kuitenkin nopeaa ja aamulla oli taas veljekset koolla.

Meillä oli ihan reissu ja olen niin onnellinen tuosta pojasta, niin mahtava tyyppi etten kestä! Pakko kyllä myöntää, että hieman meinasi ikävä hiipiä iltaisin, mutta kun tiesin, että pienillä on kaikki hyvin ja isi turvana, pystyin nauttimaan reissusta täysin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vauvan sänky

String system muutti olohuoneeseen

Vauvan hoitotaso (näin alkuun)